5 feb. 2014

Dominans

Det pratas mycket om färgdominans vid flerfärgsstickning och att man skall hålla den färg som man vill att den skall vara den dominerande närmast arbetet.
Här håller jag garnet på vänster pekfinger med det mörkaste mot mej (och arbetet) och då kommer det mörka garnet synas lite starkare. Detta gäller oavsett hur man håller garnet.
Det som kan vara svår att förstå är vad som händer om man inte är konsekvent, men jag har ett så bra exempel. Denna tröja stickade jag för många år sedan och en bit på ryggen bytte jag handgrepp, jag minns faktiskt att jag tänkte "undrar hur det känns om man håller såhär istället (inte en tanke på att det skulle påverka det färdiga resultatet). Minns inte om jag såg någon skillnad eller om jag tänkte att "skuggan" borde försvinna vid tvätt. Tröjan är använd mycket och tvättad flera gånger men skillnaden består. Vad som händer när man byter lite hit och dit är du inte svårt att tänka sej...skillnaden blir ju inte lika tydlig, men resultatet kan bli oroligare än vad det blivit om man varit konsekvent, givetvis syns det olika mycket beroende på handlag, garn och mönster, men varför chansa?