20 feb. 2014

Som ett sprakande fyrverkeri

Visst går det att sticka det flerfärgade bellismönstret runt, men det är lite svårare än fram och tillbaka då man, för att slippa en tydlig skarv i mönstret, var tredje varv måste flytta varvets start/slut. Detta är inget problem att göra denna förflyttning när man stickar på rundsticka, som jag gjorde när jag stickade halskragen Fyrverkeri, stickar man däremot på strumpstickor blir det värre, då måste man även göra flytten vid varje stickskarv dessa varv (då tyckte i alla fall jag att det blev för pilligt...just nu i alla fall).
Fyrverkeri ar stickad i supermjuka Du store alpackas tynn alpakka som bottenfärg och självrandande Lang Mille Colori baby tillsammans med Kid Silk som mönsterfärg. Jag blandar de båda garnerna för att "jämna ut" färgen på det självrandande garnet och för att det ger ett fantastiskt mjukt och fint material.
När jag hade stickat färdigt tyckte jag att det vackra blommönstret i alla färgerna såg ut som ett sprakande fyrverkeri, därav namnet.
För att ge halskragen dess form har jag istället för att förändra maskantalet bytt stickor. Ett praktiskt sätt när man stickar ett mönster där det är svårt att öka och minska utan att det syns.
Beskrivningen hittar du här:

Att få matcha halskragen med muddarna Cintia blev inte dottern ledsen av:-).